donderdag, december 22, 2016

 

Voorbij

Voor je het weet is er weer een jaar voorbij.

Omdat ik nu ook een weblog bijhoud voor  het CNV, is er het afgelopen jaar niets van gekomen ook voor mijn eigen blog wat te schrijven.  Inmiddels ben ik al weer ruim twee en een half jaar uit de gemeenteraad, dat betekent nog niet dat ik me niet hier of daar nog met  de gemeente Oosterhout bemoei.  Of het interessant is, daarvan aan de goegemeente kond te doen, is natuurlijk vers twee.

Ik zal toch maar weer eens een poging doen.

Het  meest biezondere van het afgelopen jaar, (buiten het CNV om, dan, ik schrijf daarover op mijn weblog bij het CNV senioren), was het advies over de opstart van de adviesraad voor het sociale domein.

Als OPF hadden we al een tijd gemopperd over het opheffen van het WMO-platform in 2015 en het achterwege blijven van initiatieven vanuit de gemeente  om tot een andere vorm van burgerparticipatie te komen. In oktober van dit jaar kwam er dan eindelijk bericht van de gemeente dat ze van plan waren om een adviesraad voor het sociaal domein op te gaan starten.

Toen we daar als OPF naar keken, werden we daar niet vrolijk van. Het zou een log lichaam worden, bestaande uit  adviesraadsleden voor de drie terreinen, die door de transitie nu tot gemeentelijk sociaal  beleid behoren. En een onafhankelijk voorzitter. Uit ervaring weten we inmiddels dat dergelijke adviesraden  meestal pas mogen reageren als al het werk gereed is. Je kunt dan aan de voorstellen niets meer veranderen. Alleen nog commentaar geven.

Wij bedachten dat het mooi zou zijn, als de gemeente eens vooraan in het proces met de betrokkenen zou overleggen en deze informatie zou gebruiken als input voor nieuw beleid, zoals ze dat deed bij de woonvisie en bij het nieuwe zwembad. Dat schreven we  als ongevraagd advies en onze secretaris plaatste het in het weekblad. Toen het gehandicaptenplatform dat las, omarmde ze het advies ook  en nu lijkt het erop dat de gemeente het inderdaad op die manier gaat opzetten.

Ik ben benieuwd hoe het uitpakt. Graag zou ik meewerken om  die Adviesraad nieuwe stijl mee vorm te geven en tot een succes te maken.

Terugblikken is mooi, maar vooruitblikken is beter.

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?